Matematik/Statistik (MatStat)
NMAA04011U - SCIENCE
Passed: 79%, Average grade: 7.73, Median grade: 10
Description
Matematik
Den matematiske del af kurset fokuserer på deterministiske matematiske modeller og deres anvendelse i forskellige situationer indenfor biologi. Vi begynder med de almindelige matematiske funktioner som de studerende typisk møder i løbet af uddannelsen, og som er grundlæggende i dette kursus. Derefter fortsætter vi med differentialligninger og deres analyse, i hovedsageligt én og to variable.
Der er fokus på tre aspekter: forståelse og anvendelse af definitioner og resultater, udregninger, og fortolking af grafer. Vi gennemgår nogle begreber fra gymnasiet, som differentialkvotienten og ekstremer, og introducerer grænseværdier og log-skalaen for plot. For differentialligninger er der fokus på ligevægte, deres stabilitet, og hvordan vi kan forudsige modellens opførsel i fremtiden.
Kurset indeholder eksempler og øvelser i forbindelse med virkelige biologiske situationer, hvor de studerende kan træne deres nye viden. Alle resultater opstilles på en generel måde ved at bruge matematisk formalisme.
Statistik
Den statistiske del af dette kursus introducerer de studerende til basal viden om statistik til brug på biologistudiet ved gennemgang af følgende. Den studerende vil blive trænet i at formulere hypoteser, vælge signifikansniveauer samt vælge de test, der bedst gør brug af data. Den studerende vil endvidere lære at udføre korrekte beregninger og drage korrekte konklusioner på baggrund af hypoteser og signifikansniveauer. Den studerende vil endeligt blive bekendt med statistiske fordelinger og lære at estimere fordelingsparametre og konfidensintervaller.
Kurset indeholder praktiske regneøvelser, og i forbindelse med øvelserne i populationsbiologi vil den studerende desuden blive præsenteret for biologiske data, der skal analyseres statistisk.
Matematik
Kursets formål er at introducere den studerende til matematiske modeller der bruges til analyse af virkelige situationer og at hjælpe den studerende til at udvikle evnen til at tænke i generelle strukturer og anvende den samme viden i forskellige sammenhænge. Derudover er det et kursusformål at øge den studerendes færdigheder til at gennemføre grundlæggende matematiske udregninger.
Statistik
Kurset skal give den studerende en basal viden om
statistikkens grundbegreber og metoder, primært gennem konkrete
eksempler på statistikkens anvendelse i forbindelse med biologiske
problemstillinger.
Ved kursets afslutning skal den studerende, med udgangspunkt i
en konkret biologisk problemstilling, kunne opstille hypoteser,
vælge signifikansniveau, vælge statistiske tests, der udnytter data
optimalt, udføre beregningerne korrekt og til slut drage den
rigtige konklusion baseret på de opstillede hypoteser.
Læringsmål
Viden:
- Kende simple matematiske modeller og deres relevans indenfor biologi
- Analysere almindelige matematiske funktioner
- Analysere modeller ved brug af matematiske resultater
- Finde modellers ligevægte og afgøre deres stabilitet
- Forudsige modellers opførsel i fremtiden
- Kende til matematisk argumentation i en biologisk sammenhæng
- Have overblik over statistikkens grundbegreber og principper
- Kende gængse fordelingsfunktioner
- Kende basale statistiske testtyper og deres forudsætninger
Færdigheder:
- Anvende og fortolke udvalgte matematiske modeller i en biologisk sammenhæng
- Fortolke modellers opførsel ud fra grafiske repræsentationer og matematisk argumentation
- Vælge og anvende korrekte statistiske tests til dataanalyse
- Fortolke resultater af statistiske tests
- Basalt kendskab til programmet R
Kompetencer:
- Anvende og vurdere matematiske modellers rationale og resultater
- Tolke resultater af statistiske tests
- Evne til kritisk og analytisk at kunne vurdere gyldigheden af egne og andres data og konklusioner
Recommended qualifications
Coordinators
Elisenda Feliu
efeliu@math.ku.dk
Lars Båstrup-Spohr
lbaastrupspohr@bio.ku.dk
Exam
Written - (4h)
Course Info
Department(s)
- Biology
- Mathematics
Workload
Lectures | 32h |
Preparation | 142h |
Theory Exercises | 28h |
Exam | 4h |
Total: 206h