Videnskabsteori og etik for de kemiske fag (VtKem)
NNDB19005U - SCIENCE
Passed: 94%, Average grade: 6.94, Median grade: 7
Description
Formålet med kurset er at give en grundlæggende forståelse af centrale videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger med relation til de kemiske fag. Kurset giver desuden overblik over historiske aspekter af kemi, biokemi, samt nanoteknologi og nanovidenskab, og spørgsmålet om de kemiske fags relation til andre fag vil blive berørt.
Videnskabernes udvikling vil blive diskuteret med udgangspunkt i cases samt udvalgte aspekter af forskellige filosofiske teorier om, hvad videnskab er. Eksempelvis vil dele af K. R. Poppers og T. S. Kuhns videnskabsfilosofier blive gennemgået, herunder begreberne falsifikationisme, paradigmer og revolutioner, disciplinær matrice og eksemplariske problemløsninger.
Udvalgte filosofiske aspekter af de kemiske fag, herunder de enkelte kemiske fag i forhold til andre fag vil blive diskuteret, herunder spørgsmålet om reduktionisme samt andre måder, hvor én disciplin bruger teorier fra en anden. Baggrunden for reproducerbarhed i naturvidenskab vil blive gennemgået, hvorefter fejl og fejl-typer i naturvidenskabelig forskning bliver diskuteret.
De kemiske fags relation til samfundet og samfundsmæssige forhold er centrale emner på kurset. Videnskabelig usikkerhed vil blive diskuteret med udgangspunkt i risikovurdering af kemikalier og nanopartikler, samt reflektioner omkring brugen af forsigtighedsprincippet.
Enkelte generelle etiske teorier, herunder pligtetik og nytteetik, vil blive præsenteret. Professionsetik (engl. professional ethics) bliver introduceret i forhold til tillidsrelationer mellem kollegaer og foresatte, normer for forskning og publikation, formidling af forskning, samt videnskabens rolle i og ansvar overfor samfundet. Redelighed og uredelighed i forskning bliver illustreret gennem eksempler fra de forskellige kemiske fag.
Kompetencer
Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at:
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til de kemiske fags videnskabelige praksis.
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til de kemiske fags rolle i samfundet.
- Udvise faglig selvforståelse og se sit fag i forhold til tilgrænsende fagfelter og discipliner.
- Diskutere forskellige opfattelser af hvad videnskab er i forhold til de kemiske fag gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, og kritisk reflektere over de kemiske fags metoder.
Færdigheder
Ved kursets udgang opnår den studerende færdigheder i at:
- Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til de kemiske fag.
- Identificere metodologiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til de kemiske fag.
- Identificere normer for og overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til de kemiske fag, herunder normer for korrekt citation.
Viden
Ved kursets udgang opnår den studerende viden i at:
- Beskrive udvalgte etiske teorier af relevans for kritisk refleksion over de kemiske fag, herunder nytteetik og pligtetik.
- Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over de kemiske fag, f.eks. metode, videnskabelig usikkerhed, videnskabelige kontroverser og videnskabens grænser.
- Beskrive de kemiske fags samfundsmæssige rolle og betydning samt træk af fagets historiske/institutionelle baggrund.
- Beskrive videnskabelige processer i de kemiske fag gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis – med særlig fokus på problemstillinger relevante for studiet af de kemiske fag.
- Beskrive udvalgte forskelle og ligheder mellem kemi, biokemi og nanoscience
Recommended qualifications
Alle førsteårskurser bestået (eller tilsvarende 60 ECTS eksaminer)Coordinators
Claus Emmeche
cemmeche@ind.ku.dk
Knud Jørgen Jensen
kjj@chem.ku.dk
Exam
Oral - (20m)
Course Info
Department(s)
- Science Education
Workload
Lectures | 40h |
Preparation | 126h |
Theory Exercises | 19h |
Project Work | 20h |
Exam | 1h |
Total: 206h