Fra kropsbasis til dans
NNEB18002U - SCIENCE
Passed: 96%, Average grade: 9.13, Median grade: 10
Description
Kurset indeholder tre hovedtemaer:
1) Kropsbasis 2) Dansens stilarter og 3) Danseperformance.
Den studerende forventes at opnå viden, færdigheder og kompetencer inden for hvert af de tre temaer.
Tema 1: Kropsbasis.
Kropsbasis tager udgangspunkt i en helhedsorienteret kropsforståelse og består af en grundlæggende, tværfaglig og eksperimenterende tilgang til idrætsundervisning Bevægelsesaktiviteterne tager udgangspunkt i f.eks. atletik, dans og redskabsgymnastik. Der undervises i: kropsbevidsthed, kropskontakt, mental træning, bevægelseskommunikation, indlæringsstrategier, rytme, tillid/tryghed, gruppedynamik, kropsspænding og kreativitet. Derudover arbejdes der med basale færdigheder i musik og bevægelse samt grundlæggende opvarmningsprincipper.
Tema 2: Dansens stilarter.
Der arbejdes med praktisk og teoretisk fordybelse, kulturforståelse
og formidlingsmæssig erfaring indenfor forskellige dansestilarter
fx rytmisk gymnastik, street dance og pardanse fra hele verden. Den
enkelte studerendes kropsbevidsthed og bevægelsesudtryk udvikles
desuden igennem soloarbejde. Centralt er praktiske kompetencer og
teoretisk forståelse af Labans bevægelseslære, tekniktræning,
feltets formidlingsmæssige begreber, fordybende arbejde med
sammenhængen mellem musik og bevægelse, viden om dansens udvikling
og stilarter samt soloproduktion. Derudover arbejdes der med
bæredygtighed i form af dansens betydning for trivsel,
kulturforståelse og inklusion.
Tema 3: Danseperformance.
Der arbejdes med koreografiske redskaber og kunstneriske metoder.
Herunder fokuseres der på improvisation, moderne dans,
performanceprincipper, stage presence, bevægelseslære, æstetiske
læreprocesser og personlig udvikling. Desuden arbejder de
studerende i grupper med et større performanceprojekt fra idéfase,
til koreografi og perfektionsfase. Performanceprojektet relateres i
teoretisk opgave til undervisning i gymnasiet.
Den studerende skal gennem undervisningsforløbet ”Fra Kropsbasis til dans” opnå følgende:
VIDEN:
Opnå en praksisforankret og grundlæggende teoretisk forståelse for
de kropslige, sociale, psykiske, følelsesmæssige og mentale
processer i forbindelse med bevægelsesaktiviteter.
Udvikle en nuanceret viden om sammenhængen mellem musik og bevægelse.
Opnå viden om bevægelseslære i relation til kropsligt udtryk, stilarter, undervisning og performance.
Opnå indsigt i feltets kunstnære begreber og viden om dansens udvikling og stilarter og for området særligt væsentlige formidlingsmæssige aspekter.
Opnå indsigt i performanceprocesser, koreografi, kreativitet, personlig udvikling og kommunikation i relation til både dansekunst og gymnasiebekendtgørelse.
Udvikle grundlæggende indsigt i de til mange målgrupper
overførbare principper, der ligger i innovativt og bæredygtigt
arbejde med kropsbasis og dans.
FÆRDIGHEDER:
Vise grundlæggende praktisk færdighed i opvarmningsprincipper,
sammenhænge mellem musik og bevægelse, formskema, taktarter og
BPM.
Demonstrere grundlæggende kropsbevidsthed, teoretisk forståelse og kreativ teamudnyttelse på baggrund af en tematisk og tværfagligt baseret kropsbasisopgave.
Udvikle et sikkert og kulturelt nuanceret bevægelsesudtryk igennem en gruppebaseret og innovativ teknik - og formidlingsopgave om dansens stilarter.
Igennem soloarbejde at udvikle et personligt bevægelsesudtryk med særligt fokus på bevægelseskvalitet, musikalitet, teknik, form og følelse.
Udvikle, designe, koreografere og gennemføre et for gruppen og den enkelte udfordrende, differentierbart og vedkommende danseperformance projekt.
Vise en danseperformance med et sikkert teknisk niveau, stage presence, originalitet og gennemarbejdet koreografisk og bevægelsesmæssig kvalitet.
KOMPETENCER:
Demonstrere evne til selvstændigt at udvikle, udtrykke og vise
såvel praktiske som teoretiske aspekter af den kropslige,
personlige og sociale læring.
Demonstrere grundlæggende kropsbevidsthed og bevægelsesfaglig kompetence i kropsbasis.
Demonstrere praktisk og teoretisk fordybelse og formidlingsmæssig kompetence indenfor udvalgte dansestilarter. Herunder forståelse for kultur, trivsel og inklusion.
Opnå grundlæggende formidlingsmæssig kompetence i relation til lærerroller, gruppedynamik og professionspersonlig bevidsthed.
Kunne anvende Labans bevægelseslære som praktisk, teoretisk, didaktisk og kompositorisk redskab.
Udvikle kompetence til at arbejde med improvisation, koreografiske principper, kropslig kreativitet og gruppedynamiske processer i bevægelse og dans.
Opnå grundlæggende kompetence til at kunne arbejde kreativt og kvalitativt med kunstneriske metoder i idrætsundervisningen.
Udvikle teknologisk forståelse i forhold til musikklip, lyssætning og evt. brug af visuelt materiale i performanceprocesser.
Recommended qualifications
Coordinators
Helle Winther
hwinther@nexs.ku.dk
Exam
Continuous Assessment
Course Info
Department(s)
- Nutrition Exercise And Sports
Workload
Lectures | 4h |
Class Instruction | 92h |
Preparation | 110h |
Total: 206h