Kvalitative metoder
NNEK15011U - SCIENCE
Passed: 100%, Average grade: 6.33, Median grade: 7
Description
Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative metodologier og forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i dokumentanalyse og forskellige måder at arbejde med kvalitative interviews og observation og strategier til fremstilling og analyse af empiri.
Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser løbende gennem kurset, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri og refleksioner over sammenhænge mellem paradigme, videnskabsteori, metodologi, måden en metode benyttes på og teori som benyttes i analyse.
Viden
- Kendskab til forskellige måder at arbejde med kvalitative metoder (dokumentanalyse, interview og observation).
- Viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved kvalitative metodologier og deres betydning for anvendelse af de forskellige metoder.
- Forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over
nøglebegreber indenfor den humanistiske og
samfundsvidenskabelige idrætsforsknings metodologi- og
metodelandskab.
Færdigheder
- Mestre forskellige tilgange til kvalitative interviews og observation og forskellige måder at fremstille empiri på.
- Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige metodologier og metoders anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri.
- Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til
hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en
relevant problemstilling.
Kompetencer
- Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange.
- Kunne anvende forskellige strategier til analyse af kvalitativt skabt empiri.
Recommended qualifications
Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende.Coordinators
Adam B. Evans
abe@nexs.ku.dk
Exam
Assignment - (20m)
Course Info
Department(s)
- Nutrition Exercise And Sports
Workload
Lectures | 28h |
Preparation | 228h |
Exercises | 56h |
Exam | 100h |
Total: 412h